oefeningen geheugen trainen

5 leuke manieren om je geheugen te trainen.

Houd je brein actief en verminder vergeetachtigheid door je geheugen te trainen. Bekijk hieronder 5 manieren om je geheugen te trainen: 

  1. Train de basis:
    Je brein is als een spier die getraind kan worden. Naarmate je ouder wordt kost het misschien wat meer moeite en daarom is het belangrijk te focussen op de basis. Bijvoorbeeld:
    1. Luister aandachtig wanneer iemand zich voorstelt en herhaal zijn of haar naam in je hoofd. 
    2. Focus op iedere regel wanneer u een krant leest. Liever een artikel langzaam lezen met aandacht, dan meerdere artikelen te snel doornemen. 
    3. Maak een boodschappenlijstje terwijl je de boodschappen hardop voorleest. Probeer in de winkel eerst uit je hoofd alle boodschappen te verzamelen en controleer vervolgens op je lijstje wat je hebt gemist.

  2. Leer nieuwe dingen:
    Onze hersenen verzamelen graag nieuwe informatie. Door nieuwe dingen te blijven leren, houd je ze in vorm. Dus:
    1. Leer een nieuwe taal.
    2. Lees boeken.
    3. Volg een cursus over iets wat je altijd al wilde leren.

  3. Doe spelletjes en puzzels waarbij je brein geactiveerd wordt.
    Schaken, dammen, bridgen, puzzels en bordspellen(zoals Scrabble). Het zijn allemaal simpele en leuke manieren om je brein te trainen en activeren.

  4. Blijf lichamelijk bewegen.
    Bewegen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook zeker voor je brein. Lichamelijke beweging is goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Bekijk hier onze artikelen over lichamelijke beweging.

  5. Gebruik alle zintuigen.
    Zintuigen spelen een belangrijke rol bij het opslaan van informatie. Prikkel dus je zintuigen wanneer je iets nieuws ervaart. Proef heel bewust je eten en drinken wanneer je uiteten gaat, probeer geconcentreerd de geur in je op te nemen wanneer je in de natuur loopt of luister aandachtig naar muziek met je ogen dicht.

  6. Zorg voor routines
    Om je brein zo efficiënt mogelijk te blijven gebruiken, is het slim om routines in te bouwen zodat er genoeg ruimte in je hoofd overblijft voor nieuwe informatie. Bijvoorbeeld:
    Gebruik kalenders, boodschappenlijstjes en een notitieboekje om alle ‘statische’ informatie te organiseren.
    – Kies een vaste plek in huis voor je spullen en  zorg dat het huis opgeruimd blijft.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien ook interessant:

Weinig eetlust? Lees deze tips!

Verminderde eetlust kan ervoor zorgen dat je minder eet dan je nodig hebt. Alhoewel afvallen soms fijn kan zijn, is het belangrijk om op de

Blijf doelen stellen.

Naarmate we ouder worden kan het voorkomen dat we ons minder nuttig voelen, voor onze directe omgeving of voor de maatschappij. We gaan bijvoorbeeld met