Balansoefeningen

Naarmate je ouder wordt is evenwicht steeds belangrijker. Om de balans te blijven trainen, vindt je hieronder een aantal simpele oefeningen. Zo blijf je vertrouwen houden in je evenwicht!

1. Loop over een lijn

Leg een lijn op de vloer waar je overheen kunt lopen, bijvoorbeeld met een touw, draad of meetlint. 

Loop over de lijn van de ene kant naar de andere kant. Zet de ene voet dichtbij voor je andere voet en houd ondertussen je armen gespreid. Doe het eerst een paar kaar waarbij je naar je voeten blijft kijken. Doe het daarna een paar keer terwijl je voor je uitkijkt.

2. Op je tenen staan

Dit is een makkelijke oefening voor sterke voeten en kuiten en goed om de balans te oefenen. Je kunt dit op ieder moment van de dag doen.

Zorg dat je in balans staat. Hou zonodig iets vast (bijvoorbeeld de wastafel). Ga vervolgens op je tenen staan, waarbij je je hakken van de beide voeten zo ver mogelijk van de grond optilt. Telt tot 5 en laat je hakken daarna weer rustig zakken. Doe deze oefening een paar keer. Raak je vaak uit balans tijdens deze oefening? Probeer het dan met een voet en wissel deze af.

3. Tenen rekken

Je tenen zorgen voor het groot deel voor je balans terwijl je staat. Het is daarom belangrijk deze te blijven trainen.

Deze oefening kun je doen terwijl je zit. Doe je schoenen uit en strek je benen. 
Probeer vervolgens je tenen zover mogelijk naar je toe te buigen, houd dit even vast, en buig ze vervolgens zover mogelijk van je af. Herhaal deze oefening een paar keer. 

4. Benen strekken

Deze oefening kun je direct doen na bovenstaande oefening terwijl je nog zit. Dan is het nu tijd om je benen te strekken. Ook deze oefening doe je als je zit. 

Til een van je benen op en strek deze helemaal uit. Houdt dit 10 seconden zo vast en laat je been dan weer rustig zakken. Doe vervolgens hetzelfde met je andere been.
Herhaal deze oefeningen 10 keer. 

5. Opstaan

Sta op uit je stoel of van de bank. Laat je vervolgens weer langzaam zakken.
Probeer dat bij voorkeur te doen zonder je handen te gebruiken. Maar, zorg wel dat je dit veilig doet of dat er iemand is die je kan helpen, mocht je uit balans raken. 
Herhaal deze oefening 5 keer.

6. Op één been

Zorg dat je bij de tafel, het aanrecht of een wastafel staat, zodat je dit kan vastpakken ter ondersteuning, mocht dit nodig zijn. 
Ga vervolgens op 1 been staan en houdt dit 10 seconden vast. Houd ondertussen je lichaam recht. Wissel dit af met je andere been. 

Herhaal deze oefening 5 keer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien ook interessant:

Weinig eetlust? Lees deze tips!

Verminderde eetlust kan ervoor zorgen dat je minder eet dan je nodig hebt. Alhoewel afvallen soms fijn kan zijn, is het belangrijk om op de

Blijf doelen stellen.

Naarmate we ouder worden kan het voorkomen dat we ons minder nuttig voelen, voor onze directe omgeving of voor de maatschappij. We gaan bijvoorbeeld met