Blijf doelen stellen.

Naarmate we ouder worden kan het voorkomen dat we ons minder nuttig voelen, voor onze directe omgeving of voor de maatschappij. We gaan bijvoorbeeld met pensioen of de kinderen zijn het huis.  Maar natuurlijk zijn er nog genoeg zaken waar we energie van krijgen, als we maar doelen blijven stellen. Zo sta je iedere dag met plezier op.

Waarom zou ik doelen stellen?
Een doel stellen klinkt vaak ambitieus. Maar het gaat er niet om of een doel belangrijk of groots is. Het gaat er om dat we ons niet doelloos of zinloos voelen. 
Ergens naar uitkijken en een voldaan gevoel krijgen, dat is het belangrijkste. 
Dit zorgt voor energie, plezier en zal ook een positieve werking hebben op je fysieke gesteldheid.

Hoe stel ik doelen?
Denk eerst eens aan ‘grote’ zaken die u altijd al eens zou willen doen? Die ene cursus of hobby waar je nooit tijd voor hebt gehad. Maak vervolgens ook een lijstje van zaken waar je altijd nieuwsgierig naar bent geweest, maar waar je een angst voor moet overwinnen. Vervolgens maak je ook een overzicht van simpele dagelijkse zaken, bijvoorbeeld meer tijd met familie doorbrengen, meer bewegen of eindelijk eens koffie drinken met die ene persoon dat je al een tijd niet hebt gesproken. 

Doelen najagen.
Hang het overzicht op de koelkast en kies een doel voor de lange termijn (nieuwe cursus of hobby) en een voor de korte termijn (gezonder eten bijvoorbeeld). 

Een doel moet niet voelen als een verplichting. Geeft een doel je geen energie? Stop er dan mee en streep het door. Je hebt het geprobeerd en dat is al een doel op zich!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien ook interessant:

Weinig eetlust? Lees deze tips!

Verminderde eetlust kan ervoor zorgen dat je minder eet dan je nodig hebt. Alhoewel afvallen soms fijn kan zijn, is het belangrijk om op de

Blijf doelen stellen.

Naarmate we ouder worden kan het voorkomen dat we ons minder nuttig voelen, voor onze directe omgeving of voor de maatschappij. We gaan bijvoorbeeld met