Water drinken

Drink gedurende de hele dag regelmatig.

Water drinken is erg belangrijk, uiteraard om niet uit te drogen, maar ook om de lichaamstemperatuur te regelen. Daarom is het zeker voor ouderen erg belangrijk om dagelijks tussen de 1,5 en 2 liter water te drinken.

Waarom is water drinken zo belangrijk?

Om ons lichaam goed te laten functioneren is water drinken onmisbaar. Vocht zorgt namelijk dat onze lichaamstemperatuur gereguleerd wordt. Daarnaast zorgt water ervoor dat voedingsstoffen beter worden opgenomen in ons lichaam.  En ook voor de afvoer van afvalstoffen is water heel erg belangrijk.

Wat als je te weinig water drinkt?

Ons lichaam verliest vocht op verschillende manier, bijvoorbeeld doordat we zweten of plassen. Belangrijk dus om dit te blijven aanvullen gedurende de dag. Te weinig water drinken kan leiden tot uitdroging wat weer kan voor vermoeidheid, spierpijn en zelf uitputtingsverschijnselen.

Hoe ouder hoe belangrijker.
Hoe ouder we worden, hoe minder we drinken. We hebben dan namelijk minder dorst. Daarnaast eten we ook minder, terwijl er normaal gesproken ook via voedsel vocht ons lichaam binnenkomt. 

Hoe ouder we worden hoe meer vocht ons lichaam nodig heeft om bijvoorbeeld de nierfunctie te ondersteunen, deze hebben namelijk meer vocht nodig om de afvalstoffen via de urine af te voeren.

Het is voor 65-plussers aan te raden om dagelijks 2 liter vocht binnen te krijgen.
Zorg er daarom voor dat je water drinken inbouwt in de dagelijkse gewoontes. 

Lees daarom deze tips:

  • Start iedere ochtend de dag met een glas water en zet deze vervolgens weer gevuld klaar op tafel of zet een kan met water klaar.
  • Zet voor het slapen gaan een glas fris water op uw nachtkastje.
  • Wanneer u iets eet, drinken hier dan altijd een glas water of thee bij.
  • Alchohol-houdende dranken worden niet meegerekend als vocht.
  • Neem wanneer u op pad gaat een gevuld herbruikbaar flesje water mee.
  • Vul het flesje water iedere keer direct wanneer deze leeg is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien ook interessant:

Weinig eetlust? Lees deze tips!

Verminderde eetlust kan ervoor zorgen dat je minder eet dan je nodig hebt. Alhoewel afvallen soms fijn kan zijn, is het belangrijk om op de

Blijf doelen stellen.

Naarmate we ouder worden kan het voorkomen dat we ons minder nuttig voelen, voor onze directe omgeving of voor de maatschappij. We gaan bijvoorbeeld met