gevarieerd eten

Blijf gevarieerd eten.

Goede voeding is voor iedereen van belang. Een belangrijk onderdeel van goede voeding is gevarieerd eten. Zowel voor lichaam als geest is levert gezond eten veel voordelen op.

Moeite om gevarieerd te eten? Bekijk deze tips: 

1. Zorg voor een goede basis.
Maak een lijst met 7 basisgerechten of thema’s. Bijvoorbeeld:
1. Pasta.2. Aardappel/Groente/Vlees 3. Vis 4. Aziatisch 5. Vegetarisch 6. Soep 7. Salade

Hierop kun je elke week variëren. 

2. Deel de gerechten op aan de hand van de vier seizoenen.

Kook seizoensgebonden. Kijk welke groentes er in het seizoen zijn. Hierdoor zal je menu in ieder geval iedereen 3 maanden sterk variëren.
Bekijk op deze website welke producten er wanneer in het seizoen zijn.

3. Maak een indeling per week.
Neem de tijd om 1x per week een menu voor de rest van de week te maken. Houd hierbij de basis van punt 1 hierboven aan. Zo kun je gericht zoeken in kookboeken en op het internet. 

4. Verras jezelf
Kies eens een ingrediënt waarmee je nog nooit gekookt hebt. Of kook een recept  dat je nog nooit hebt gemaakt, maar wel heel lekker vindt om te eten. Bijvoorbeeld een gerecht dat je vaak bestelt als je uiteten gaat.

5. Kook met vrienden of familie
Als je kookt met vrienden of familie doe je altijd nieuwe inspiratie op. 
Zorg dus dat je samen met anderen bedenkt wat je gaat eten, samen inkopen doet en samen kookt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien ook interessant:

Weinig eetlust? Lees deze tips!

Verminderde eetlust kan ervoor zorgen dat je minder eet dan je nodig hebt. Alhoewel afvallen soms fijn kan zijn, is het belangrijk om op de

Blijf doelen stellen.

Naarmate we ouder worden kan het voorkomen dat we ons minder nuttig voelen, voor onze directe omgeving of voor de maatschappij. We gaan bijvoorbeeld met