Vitamine D

Wat is vitamine D en waarom is het goed voor je?

Vitamine D is voor iedereen belangrijk, het draagt namelijk bij tot de normale opname van calcium en fosfaat. Vitamine D ondersteunt:

  • De botten en tanden
  • Een normale spierwerking
  • Het immuunsysteem

Vitamine D speelt niet alleen een belangrijke rol voor het behoud van sterke botten en het immuunsysteem, maar heeft ook een gunstige invloed op het celdelingsproces. Het draagt namelijk bij aan de aanmaak van cellen en weefsels. 

Bronnen van vitamine D

Zonlicht
De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Het lichaam maakt zelf vitamine D aan uit zonlicht. Tussen 11:00 en 15:00 heeft de zon zijn meeste kracht. Door genoeg buiten te zijn als de zon schijnt, iedere dag 15 tot 30 minuten is in de meeste gevallen voldoende.

Voeding
Vitamine D kan voor een deel ook uit voeding worden opgenomen. Vitamine D zit in voedingsmiddelen zoals vette vis, lever, vlees, eieren en melkproducten. 

Supplementen.
Voor 70-plussers is het advies om dagelijks een supplement met 20 microgram vitamine D bij te slikken. Voor vrouwen is zelfs het advies om van 50 jaar al 10 microgram per dag bij te slikken. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien ook interessant:

Weinig eetlust? Lees deze tips!

Verminderde eetlust kan ervoor zorgen dat je minder eet dan je nodig hebt. Alhoewel afvallen soms fijn kan zijn, is het belangrijk om op de

Blijf doelen stellen.

Naarmate we ouder worden kan het voorkomen dat we ons minder nuttig voelen, voor onze directe omgeving of voor de maatschappij. We gaan bijvoorbeeld met